Szeretnél boldogabb lenni? Maradj a jelenben!

2015. június 4.

Júniusi hónapunk témája az országos ingyenes Boldogságprogramban: a fenntartható boldogság, ami elsőre úgy hangozhat neked, mintha a "Bölcsek kövét" keresnénk. Itt meg is nyugtatlak, dőlj hátra a boldogság tartós fenntartása korántsem heroikus vállalkozás, pusztán egy apró dologra van hozzá szükség: a figyelmedre! Matt Killingsworth amerikai pszichológus szerint ugyanis, ha figyelsz a jelenben történő eseményekre, jelentősen boldogabb leszel. A Harwardon végzett professzor legújabb boldogság kutatása egyértelműen rámutatott,  jól érezni magunkat a bőrünkben, nem tárgyak, életszínvonal kérdése, sokkal inkább az, mennyire tudsz a jelenben lenni, a MOSTban létezni és cselekedni.

Mindenünk van, csak boldogság nincs!

Az  elmúlt évtizedekben ugrásszerűen megnőtt az átlagember életszínvonala, gyorsan elérhetünk dolgokat különösebb erőfeszítés nélkül, mégis itt van egy paradoxon, mindenünk megvan, és mégsem vagyunk boldogok, úgyis fogalmazhatnánk a Bőség és Szomorúság idejét éljük. Vajon miért? - ez a kérdés foglalkoztatta Killingsworth professzort is, akit arra sarkallt ez a dilemma, hogy kifejlesszen egy olyan alkalmazást, amivel elérhetővé válik számára az ember pillanatnyi kedélyállapotának adatai. Hiszen a szomorúság, egyszer csak valahonnan a semmiből jön, és már csak azt érezzük ott van. Ezt a nehezen megfogható, diagramokban nehezen ábrázolható jelenséget, próbálta a kutató mérhetővé, igazolhatóvá, ismertté tenni. Az általa kifejlesztett okostelefon alkalmazás (app itt) segítségével, a kutató valós időben képes megfigyelni, mi teszi boldoggá az embereket.

-  Hogyan működik? - Alapvető jelezéseket küldök az embereknek, kérdések formájában, pillanatról, pillanatra mi teszi őket boldoggá. Szerettem volna minél több embert a jelenben látni, mikor vannak igazán jól és mitől, és mitől lesznek szomorúak vagy levertek. Hiszen a jelen adatai képesek valós eredményeket mutatni, mire gondolnak, milyen esemény, milyen hatást gyakorol, mi az ami tényleges boldogságot ad - magyarázza Matt Killingsworth.  

Az elkalandozás nem boldogít

A kutatásban egyidejűleg 15.000 személy vett részt, 18 évesektől a 80 év felettiekkel bezárólag, 80 országból, 86 foglalkozási területről. A kapott eredmény pedig megdöbbentő!

Az emberek nagy százaléka, akkor igazán boldog, ha a jelenre fókuszál, és nem a múltról vagy a jövőről ábrándozik.

- Az emberi agy képes elkóborolni a fókusztól már annyi idő alatt, amikor egy pillanatra valami mást csinál, elkalandozik és egészen másra gondol, erre az állatok nem képesek. A kalandozásra éppen mondhatjuk elsőre hogy boldogságfokozó forma, hiszen elkalandozni kedvenc tájunkról, kedvesünkről, életeseményünkről, be nem következett álomszerű dolgokról, örömöt is okozhat. De a rossz hír az, sajnos a kalandozás nem boldogít, a kutatás kimutatta: - a napi átlagos aktív időnk 30%-ban elkalandozunk, többségében kellemetlen dolgokra gondolunk: szorongásainkra, félelmeinkre, s még ha semleges dolgokra is koncentrálunk, nagy százalékban boldogtalanabbak leszünk, mintha nem kalandoznánk el - mondja a professzor.

Ezzel szemben a kutatási eredmények egyértelműen rámutatnak, ha a pillanatra koncentrálunk, bármilyen cselekvésünk és napszakunk közben, azaz megpróbálunk a jelenre fókuszálni, vagy cselekedve fókuszálni, egészen biztosan megtudjuk tartani jó kedélyállapotunkat, boldogság érzetünket. A fenntartható boldogság egyik kulcsa ezek szerint, ha megtanulunk egyre többször a jelenünkben maradni, és figyelünk rá, hogy egyre kevesebbszer képzelgünk. Álmodozni jó dolgokról azért néha szabad.

Kezdj el koncentrálni, akár már most is a jelenedre! Mit érzel most? - Mit szükséges tenned most? Tartsd meg magadnak a boldogságod, ne add oda az ábrándoknak ...

Gyere, panaszkodás helyett tegyük szebbé a világot!

Cikket írta:
Marschalkó Ildikó
Jobb Veled a Világ Alapítvány önkéntese

Ha szeretnéd kipróbálni a felnőttek számára készített boldogságfokozó technikákat is, akkor csatlakozz a 10 hónapos Boldogságprogramhoz >>

Keresd fel a hozzád legközelebb eső csapatot, országszerte már 116 helyen elérhetőek a Boldogságklubok >>

Ha pedagógus vagy, akkor csatlakozz csoportoddal, osztályoddal, hogy ők is megtapasztalhassák a pozitív pszichológia gyerekeknek készített boldogság fokozó gyakorlatait >>

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!